Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου 2009

Οι αναφορές των άλλων

Έχουμε αρχίσει να συγκεντρώνουμε τις αναφορές που υπάρχουν στο διαδίκτυο για το θέμα της χρηματοδότησης των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών και της ανεργίας των 380 εργαζόμενων σε αυτές. Στις 135 μέχρι τώρα αναφορές που στοιχίζονται αριστερά στο ιστολόγιό μας με τον τίτλο "Έγραψαν για τις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες" θα βρείτε blog, εφημερίδες, ερωτήσεις βουλευτών και ιστοσελίδες που με ευαισθησία και υπευθυνότητα ανταποκρίνονται στην προσπάθειά μας να αναδείξουμε το μέγεθος του προβλήματος και να πιέσουμε για την υπεύθυνη αντιμετώπισή του.
Είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας για μια δίκαιη και μόνιμη λύση του θέματος.

Δευτέρα 23 Φεβρουαρίου 2009

Κοινή επερώτηση βουλευτών του ΠΑΣΟΚ για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και τις βιβλιοθήκες

Με νέα ερώτηση στη βουλή 17 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ επισημαίνουν τα προβλήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα και κάνουν αναφορά και στις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες. Αν και η αναφορά είναι μικρή στο μείζον για εμάς αυτό θέμα, την παραθέτουμε, θεωρώντας σαφώς ότι το πρόβλημα της χρηματοδότησης και του προσωπικού των ακαδημαίκών βιβλιοθηκών είναι μέρος των προβλημάτων που υπάρχουν στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας. Να επισημάνουμε ότι είναι η 21η ερώτηση που κατατίθεται στη Βουλή που να αφορά (και) στο θέμα της χρηματοδότησης και του προσωπικού των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών.

Κοινή ερώτηση βουλευτών του ΠΑΣΟΚ

Προς :Tον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Άρη Σπηλιωτόπουλο
Θέμα : «Οι δυσλειτουργίες των ΑΕΙ οδηγούν την τριτοβάθμια δημόσια εκπαίδευση σε πλήρη απαξίωση»
Η κατάσταση στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης έχει φτάσει στο απροχώρητο. Τα ΑΕΙ εκπέμπουν καθημερινά SOS, αδυνατώντας να ανταποκριθούν στις θεμελιώδεις εκπαιδευτικές και ερευνητικές τους ανάγκες. Το κλείσιμο φαίνεται ως η μόνη “ενδεδειγμένη” λύση. Η εξέλιξη είναι, όντως, τραγική. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της παραίτησης του πρύτανη του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ενώ το παράδειγμά του απειλεί να ακολουθήσει ολόκληρη η σύγκλητος του πανεπιστημίου αυτού. Το Ιόνιο Πανεπιστήμιο βρίσκεται, επίσης, σε δραματική κατάσταση. Το Παιδαγωγικό Τμήμα του Α.Π.Θ. έκλεισε και αυτό. Το Αρεταίειο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο έθεσε εκτός λειτουργίας τα μισά τμήματά του. Το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων θα είναι φέτος το μικρότερο από κάθε άλλη φορά (αύξηση 1,3% σε σχέση με πέρυσι) με άμεση συνέπεια στις κοινοτικές χρηματοδοτήσεις της νέας προγραμματικής περιόδου. Η απορρόφηση των συγκεκριμένων χρηματοδοτήσεων κινείται στο 0%, ενώ από τον τακτικό προϋπολογισμό δεν προβλέπεται καμία αύξηση στην χρηματοδότηση των ΑΕΙ. Τα προβλήματα είναι εκρηκτικά παντού. Ελλιπής χρηματοδότηση, ελλείψεις σε προσωπικό, ακατάλληλα και μη συντηρούμενα κτίρια, συγγράμματα που καθυστερούν απαράδεκτα να δοθούν στους φοιτητές, τραγικές ελλείψεις σε σύγχρονο εξοπλισμό και πλήθος άλλων δυσλειτουργιών αποτυπώνουν την απουσία σοβαρής πολιτικής στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως ακριβώς συμβαίνει και στις άλλες δύο εκπαιδευτικές βαθμίδες. Η απαξίωση των δημόσιων πανεπιστημίων και ΤΕΙ, η εγκατάλειψη των περιφερειακών ιδρυμάτων, η καθυστέρηση της κατοχύρωσης των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των ΤΕΙ, σε συνδυασμό με την εφαρμογή πολιτικών των οποίων το χαρακτηριστικό στοιχείο είναι, πρωτίστως, η εξυπηρέτηση μικροκομματικών και πελατειακών σκοπιμοτήτων, συνθέτουν ένα σκηνικό ανυποληψίας για το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο και ΤΕΙ. Θύματα αυτής της πολιτικής είναι, εντέλει, η νέα γενιά της πατρίδας μας, η οποία στερείται συστηματικά και σκόπιμα των ευκαιριών που δικαιούται. Σε συνθήκες οικονομικής κρίσης η παιδεία έπρεπε να αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα της κυβέρνησης. Συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Ενώ στο σύνολο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο μέσος όρος χρηματοδότησης του προϋπολογισμού παιδείας είναι 5% ως ποσοστό του ΑΕΠ, στη χώρα μας η αντίστοιχη χρηματοδότηση κινείται στο 3,056%, μειούμενη για πέμπτη συνεχή χρονιά. Τα προβλήματα στην ακαδημαϊκή και διοικητική στελέχωση των ΑΕΙ είναι καταφανή. Για πεντακόσια (500) μέλη ΔΕΠ εκκρεμεί ο διορισμός τους από το Μάιο του 2008, στα νεότερα περιφερειακά εκπαιδευτικά ιδρύματα οι ελλείψεις διοικητικών υπαλλήλων αγγίζουν το 60%, οι βιβλιοθήκες υπολειτουργούν λόγω έλλειψης προσωπικού και οι φοιτητές στερούνται της πρόσβασης στη γνώση μέσω διαδικτύου. Ταυτοχρόνως σε συνθήκες υποχρηματοδότησης το Υπουργείο Παιδείας ανακοινώνει τη δημιουργία τριών (3) νέων πανεπιστημιακών τμημάτων και δεκατριών (13) τμημάτων ΤΕΙ, χωρίς αυτά να εντάσσονται σε συγκεκριμένο στρατηγικό σχεδιασμό και προφανώς χωρίς καμία πρόθεση λειτουργίας του.
ΕΠΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων Για την ακολουθούμενη από την κυβέρνηση πολιτική στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τη συνεχώς μειούμενη χρηματοδότησή της, την έλλειψη προγραμματισμού και σχεδιασμού, καθώς επίσης την παντελή απουσία προτεραιότητας - και μάλιστα σε περίοδο διεθνούς κρίσης - στις πολιτικές παιδείας σε αντίθεση με όλες τις άλλες αναπτυγμένες χώρες.
Οι επερωτώντες Βουλευτές
Διαμαντοπούλου Άννα
Παντούλας Μιχάλης
Δραγώνα Θάλεια
Βαρβαρίγος Δημήτριος
Αηδόνης Χρήστος
Αλευράς Αθανάσιος
Αποστολάκη Μιλένα
Δαμανάκη Μαρία
Ευθυμίου Πέτρος
Καρτάλης Κώστας
Λιάνης Γεώργιος
Λιντζέρης Δημήτριος
Μπόλαρης Μάρκος
Ραγκούσης Ιωάννης
Ράπτη Συλβάνα
Σακοράφα Σοφία
Τόγιας Βασίλης

Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου 2009

Και άλλο καμπανάκι στο ΥΠΕΠΘ από Πρύτανη Πανεπιστημίου

Στις καμπάνες συναγερμού που χτυπούν σε όλη την Ελλάδα οι πρυτάνεις των ΑΕΙ και οι πρόεδροι ων ΤΕΙ προστίθεται άλλη μία, αυτή του πρύτανη του Πανεπιστημίου Αιγαίου Ανδρέα Ι. Τρούμπη.
Στο υπόμνημά του στον Υπουργό Παιδείας ο καθηγητής και πρύτανης αναφέρεται στα άμεσα προβλήματα λειτουργίας
του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ενώ μέρος αυτών θεωρεί και τη χρηματοδότηση των βιβλιοθηκών και το μέλλον των συμβασιούχων. Συν τω χρόνω όλο και περισσότερες πρυτανικές αρχές αρχίζουν να εντάσσουν τα εν λόγω θέματα στον προβληματισμό και την ασκούμενη πίεση στο υπουργείο. Θεωρούμε πως έχει ωριμάσει και έχει υιοθετηθεί η πάγια θέση μας για τη σημασία των βιβλιοθηκών και το ρόλο των ανθρώπων που τις υπηρετούν με συμβάσεις τόσα χρόνιατώρα. Η τεχνογνωσία που έχουν αποκτήσει οι συμβασιούχοι από τα έργα που παράγουν οδηγεί την ακαδημαϊκή κοινότητα να θεωρεί ότι είναι απαραίτητοι για την εύρυθμη λειτουργία των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Το υπόμνημα είναι το εξής:
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
προς τον κ. Υπουργό Παιδείας
για τα άμεσα προβλήματα λειτουργίας
του Πανεπιστημίου Αιγαίου



Μυτιλήνη, 8 Φεβρουαρίου 2009



Προοίμιο

Τα ζητήματα που αναφέρονται κατωτέρω είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την αναπτυξιακή στρατηγική και πορεία του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Πολλά εξ αυτών έχουν τεθεί από πολλών ετών στο ΥΠΕΠΘ και τα συναρμόδια Υπουργεία, η εκκρεμότητα τους δε συνιστά, πλέον, φραγή ακόμα και στην καθημερινή λειτουργία του Ιδρύματος.

Η αντιμετώπιση των ζητημάτων αυτών, πέραν της ικανοποίησης των ελαχίστων προϋποθέσεων για την επιτυχή εφαρμογή του Πολυετούς Αναπτυξιακού Στρατηγικού Σχεδίου (απόφαση Συγκλήτου 2005), θα συμβάλλει καθοριστικά και πρωτίστως στην ενίσχυση του ηθικού της ακαδημαϊκής κοινότητας, η οποία εντόνως διερωτάται για τις προθέσεις της Πολιτείας έναντι ενός μεγάλου, Δημόσιου ελληνικού Πανεπιστημίου. Το γεγονός ότι το Πανεπιστήμιο Αιγαίου ευρίσκεται στην ελληνική ακριτική περιφέρεια από μόνον του υπογραμμίζει τους πολλαπλούς ρόλους που καλείται διαρκώς να επωμίζεται και να διεκπεραιώνει, με αναντίρρητη συντριπτική επιτυχία. Όμως, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, στην 25ετή πορεία του, απαιτεί να προβάλλεται αμιγώς ο ρόλος σε καθαρά ακαδημαϊκά ζητήματα της ελληνικής παιδείας. Η ίδρυση του απετέλεσε στρατηγική επιλογή της Πολιτείας, για αμιγώς ακαδημαϊκούς λόγους, από το 1919 και η τύχη του είναι παράλληλη με την νεώτερη ιστορία της Ελλάδας. Υπό άλλη διαδοχή ιστορικών γεγονότων, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου θα ήταν το δεύτερο αρχαιότερο Πανεπιστήμιο της Χώρας και δεν θα του επεφυλάσσετο, σήμερα, η έωλη δήθεν τεχνοκρατική-εκσυγχρονιστική συμπερίληψη στην απαξιωτική έννοια του ‘περιφερειακού ΑΕΙ’. Με άλλα λόγια, ενός ΑΕΙ, με υψηλό κόστος και άνευ ουσιαστικής συμμετοχής στην ακαδημαϊκή, πολιτιστική και οικονομική ανάπτυξη της χώρας, υπό συνθήκες διεθνούς ανταγωνισμού και καινοτομίας.

Κατηγορίες ζητημάτων-κωδικοποίηση

Όλα τα ζητήματα που παρατίθενται έχουν κοινοποιηθεί στο ΥΠΕΠΘ, από μακρού, είτε κατόπιν πρωτοβουλίας του Ιδρύματος είτε σε απάντηση ερωτημάτων, που το ίδιο το ΥΠΕΠΘ έθεσε. Τα ζητήματα κατηγοριοποιούνται σε 6 ομάδες, προς διευκόλυνση της ενημέρωσης της ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ. Πρόκειται για:
ενημέρωση της Πολιτείας επί της πραγματικότητας και της στρατηγικής του Πανεπιστημίου Αιγαίου
θεσμικά και διοικητικά θέματα
θέματα χρηματοδότησης, προγραμματισμού και ανάπτυξης
ειδικές ρυθμίσεις περιφερειακότητας
πρόσθετες ακαδημαϊκές υποδομές
ειδικά θέματα γεωγραφικής ακαδημαϊκής επέκτασης

Τα ζητήματα που αναφέρονται είναι αυτοτελή του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Προφανώς, δεν συμπεριλαμβάνονται τα πολλαπλά ζητήματα που τίθενται από το σύνολο των ελληνικών Πανεπιστημίων και τα οποία χρήζουν ενιαίας οριζόντιας πολιτικής, όπως π.χ. η δυσλειτουργία του νομικού καθεστώτος για τα ΑΕΙ και την Έρευνα, οι διορισμοί εκλεγμένων μελών ΔΕΠ, οι προκηρύξεις θέσεων ΕΤΕΠ και ΕΕΔΙΠ, η χρηματοδότηση των βιβλιοθηκών, το μέλλον των συμβασιούχων, η δυνατότητα διοικητικής ή ακαδημαϊκής εξέλιξης των υπαλλήλων ΙΔΑΧ, κ.ο.κ.

Κατηγορία 1: ενημέρωση της Πολιτείας επί της πραγματικότητας και της στρατηγικής του Πανεπιστημίου Αιγαίου

Πρόσκληση του Πανεπιστημίου Αιγαίου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων.
Διασφάλιση της επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου με την ηγεσία του ΥΠΕΠΘ.

Η Πολιτεία χαράσσει πολιτικές για το Πανεπιστήμιο Αιγαίου χωρίς να γνωρίζει αυθεντικώς την ταυτότητα, τις ιδιαιτερότητες και την εν όλω συνεισφορά του στο γίγνεσθαι της Χώρας. Είναι πρωτεύουσα ανάγκη να διασφαλισθεί ότι οι αποφάσεις λαμβάνονται με επίγνωση του διακυβεύματος, ώστε να καταστούν κοινωνικώς και ακαδημαϊκώς αξιολογήσιμες οι όποιες πολιτικές αποφάσεις.

Κατηγορία 2: θεσμικά και διοικητικά θέματα


Ίδρυση οργανικών θέσεων μελών ΔΕΠ [εκκρεμεί από το 2004]
Έγκαιρη και επαρκής διάθεση πιστώσεων Διδασκόντων ΠΔ 407/80 [πάγιο ζήτημα, σε συνάρτηση με το ανωτέρω 1]
Προώθηση του ΠΔ του Τμήματος Οικονομίας και Διοίκησης Τουρισμού [εκκρεμεί από τον Ιούλιο 2008, εκτίθεται ηθικά το ΥΠΕΠΘ λόγω αρνητικής διακριτικής μεταχείρισης έναντι άλλων τμημάτων της εκλογικής περιφέρειας υπουργού της Κυβέρνησης]
Προώθηση του ΠΔ της μετονομασίας του Τμήματος Πολιτισμικής Πληροφορικής [υπό εκκρεμότητα]
Ιδρύσεις Τμημάτων και ΕΠΙ, σε υπάρχουσες Πανεπιστημιακές Σχολές
Ίδρυση Πολυτεχνικής Σχολής και μετονομασία Τμημάτων [εκκρεμεί από διετίας, παρά τη σύμφωνη γνώμη Πολυτεχνείων και ΤΕΕ].

Άπαντα τα ζητήματα αυτά είναι απολύτως τεκμηριωμένα, καλύπτονται από αποφάσεις του ΣΑΠΕ ή επιστημονικών συλλόγων, είναι απολύτως αναγκαία στην αύξηση του κύρους του Ιδρύματος και των αποφοίτων του και προσκρούουν είτε στη γραφειοκρατία του ΥΠΕΠΘ, είτε σε προσωπικές αντιλήψεις στελεχών του, είτε σε απίστευτες θέσεις λογιστών του ΥΠΟΙΟ, είτε σε τοπικισμούς και συντεχνιακές λογικές. Η μη-προώθηση τους αποτελεί προσβολή προς το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και υποτίμηση του ρόλου και της αξίας του.

Κατηγορία 3: θέματα χρηματοδότησης, προγραμματισμού και στελέχωσης

ΟΤΕ [αίτημα έκτακτης επιχορήγησης προς αποπληρωμή παλαιών δαπανών]
ΕΣΠΑ Βορείου Αιγαίου [αύξηση κονδυλίων υποδομών και έρευνας και αποκλειστική διάθεση πιστώσεων στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου]
Τεχνική Υπηρεσία [στελέχωση με μηχανικούς ελλειπουσών ειδικοτήτων]
Νομική Υπηρεσία [στελέχωση με δικηγόρους]
Επιτάχυνση διαδικασιών ΑΣΕΠ και μετατάξεων [στελέχωση διοικητικών υπηρεσιών ανά νησί]
Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων [αύξηση και κανονική χρηματορροή εθνικών πόρων]
Τακτικός Προϋπολογισμός [σημαντική αύξηση προϋπολογισμού λειτουργικών δαπανών]

Η παθογένεια της υποχρηματοδότησης εκφράζεται από τρία συμπτώματα: ανεπάρκεια πόρων, κακός χρονισμός της χρηματορροής και αθέτηση δεσμεύσεων του ΥΠΕΠΘ.

Τα κονδύλια που κατανέμει το Κράτος στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου δεν ‘πιάνουν τόπο’, απλώς διαιωνίζουν ακατάλληλες συνθήκες ακαδημαϊκής λειτουργίας, υπονομεύοντας τις κατά τ’ άλλα υψηλές προοπτικές του. Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου δαπανά το 50% του προϋπολογισμού του σε ενοίκια ακαταλλήλων κτιρίων και με τις λοιπές ανελαστικές δαπάνες το ποσοστό αυτό εγγίζει το 85%, οδηγώντας τις καθαυτό δαπάνες για την εκπαίδευση των φοιτητών σε μηδενικά επίπεδα. Τα Τμήματα λειτουργούν, κυρίως, μέσα από κονδύλια έρευνας που φέρουν οι διδάσκοντες σ’ αυτά.

Ο χρονισμός της χρηματορροής, κυρίως του ΠΔΕ, είναι απαράδεκτος: όταν ο προϋπολογισμός ανακοινώνεται το καλοκαίρι κάθε έτους, η απορρόφηση ακόμα και των περιορισμένων κονδυλίων καθίσταται ανέφικτη. Η περίπτωση της επισκευής του κτιρίου στη Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών στη Ρόδο, όπου ώριμο μελετητικώς έργο, εντεταγμένο στον τετραετή προγραμματισμό 2005-8, απεντάχθηκε επειδή ζητήθηκε η δημοπράτηση του το 2007 (!) και θα επανενταχθεί στον επόμενο τετραετή είναι κραυγαλέα. Εν τω μεταξύ το Πανεπιστήμιο πληρώνει το 1/10 του τακτικού προϋπολογισμού του για την ενοικίαση ξενοδοχείου, όπου υποτίθεται ότι λαμβάνουν χώρα οι ελάχιστες ανεκτές λειτουργίες της Σχολής…

Η περίπτωση των οφειλών στον ΟΤΕ αποτελεί κλασσικό παράδειγμα επιπλοκών στην εκτέλεση και τον προγραμματισμό του τακτικού προϋπολογισμού από την αθέτηση των δεσμεύσεων του ΥΠΕΠΘ. Παρά τις δημόσιες δεσμεύσεις του κ. Υπουργού ΠΕΠΘ, από το 2003 και έκτοτε και παρά τη σαφή τοποθέτηση του κ. Στυλιανίδη, ενώπιον της Συνόδου Πρυτάνεων, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου εκλήθη από το ΥΠΕΠΘ να καταβάλει στον ΟΤΕ 3.000.000€ για δαπάνες υποδομών τηλεπικοινωνιών του Β’ΚΠΣ. Το ποσό αυτό καθιστά προβληματική πλέον τη λειτουργία του Ιδρύματος

Η υποστελέχωση του Πανεπιστημίου, ιδιαίτερα δε σε ειδικότητες αιχμής, όπως οι μηχανικοί και οι νομικοί, επιδεινώνει περαιτέρω την επιχειρησιακή απόδοση του Ιδρύματος, σε όλα τα επίπεδα και όλες τις χρονικές κλίμακες. Το ολιγομελές διοικητικό προσωπικό, άνισα κατανεμημένο μεταξύ νησιών, υπερβάλλει εαυτό, πλην όμως έχει εγγίξει τα όρια της αποστροφής προς το έργο, λόγω της υπέρμετρης πίεσης. Εν τω μεταξύ, οι μετατάξεις από άλλες υπηρεσίες εκκρεμούν συστηματικά, το δε ΑΣΕΠ συσκέπτεται, επί μήνες, για το εάν υπάλληλοι του Πανεπιστημίου Αιγαίου μπορούν να εργάζονται σε άλλο νησί πλην της Μυτιλήνης, όπου η έδρα του Ιδρύματος!

Κατηγορία 4: ειδικές ρυθμίσεις περιφερειακότητας

Πρόγραμμα: Ακαδημαϊκές Κοινότητες στο Αιγαίο
2. Ειδικό Νομικό Πλαίσιο έργων Πανεπιστημίου Αιγαίου.


Η Σύγκλητος έχει υιοθετήσει ένα πλέγμα δράσεων και ενεργειών, το οποίο σε βάθος χρόνου θα αυξήσει την ελκυστικότητα του Πανεπιστημίου Αιγαίου προς το στελεχιακό δυναμικό, τους φοιτητές και εταίρους του Ιδρύματος. Ιδιαίτερη έμφαση αποδίδεται στη μισθολογική υποστήριξη του προσωπικού, καθότι είναι οι μόνοι δημόσιοι υπάλληλοι που δεν λαμβάνουν ούτε το επίδομα παραμεθορίου.

Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου θεωρεί ως θεσμική προτεραιότητα την υιοθέτηση Ειδικού Ρυθμιστικού Πλαισίου για τα έργα υποδομών του, λόγω του εκτάκτου και επείγοντος χαρακτήρα τους, πλαισίου ανάλογου και υπαρκτού με αυτό των Ολυμπιακών Έργων.

Κατηγορία 5: πρόσθετες ακαδημαϊκές υποδομές

Ινστιτούτο Προηγμένης Θεωρητικής Έρευνας ‘Κ.Καραθεοδωρή’, Σάμος.
Ωκεανογραφικός Σταθμός, Λέσβος.
Ινστιτούτο Ναυτιλιακών Μελετών ‘Κ.Μ. Λώ’, Χίος.
Κέντρο Ερευνών και Σπουδών Ανατολικής Μεσογείου, Ρόδος.

Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου θεωρεί στρατηγικής σημασίας την ανάπτυξη πρόσθετων ακαδημαϊκών δομών σε συνεργασία με κοινωνικούς εταίρους ή άλλα Πανεπιστήμια. Είναι σημαντικό να δοθεί στις δομές αυτές νομική μορφή, ικανή να τις καθιστά δικαιούχους χρηματοδοτήσεων από τα εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους.

Κατηγορία 6: ειδικά θέματα γεωγραφικής ακαδημαϊκής επέκτασης

1. Ανάπτυξη της Πανεπιστημιακής Μονάδας Λήμνου
2. Ίδρυση Σχολής Επιστημών Υγείας στα Δωδεκάνησα

Η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Αιγαίου, από το 1998, και το Υπουργικό Συμβούλιο, από το 2002, έχουν ενεργοποιήσει διαδικασίες γεωγραφικής επέκτασης του Ιδρύματος στις νήσους Λήμνο και Κώ. Το ΠΔ για την ίδρυση της Σχολής Τροφίμων και Διατροφής υπογράφηκε το 2007, ενώ ακολουθούμε συστηματικές ακαδημαϊκές διαδικασίες για το σχεδιασμό της Σχολής Επιστημών Υγείας, στην Κώ.

Το Τμήμα της Λήμνου εντάχθηκε στο μηχανογραφικό δελτίο των επερχομένων εισαγωγικών εξετάσεων, ώστε να υποδεχθεί τους πρώτους φοιτητές το Σεπτέμβριο του 2009. Επισημαίνω με έμφαση ότι πρέπει να δοθεί σαφέστατη οδηγία προς τις Υπηρεσίες του ΥΠΕΠΘ και των συναρμοδίων Υπουργείων για ταχεία και ειδική διαδικασία διορισμών προσωπικού, εγκρίσεως κονδυλίων και δημοπρατήσεως έργων εξοπλισμού και υποδομών.
Καθηγητής Ανδρέας Ι. Τρούμπης
Πρύτανης

Τρίτη 10 Φεβρουαρίου 2009

Τα νούμερα της απασχόλησης


Η μεγάλη έκταση και το μέγεθος ενός προβλήματος δεν μπορεί να λειτουργεί ως άλλοθι για την αδυναμία αντιμετώπισής του, όπως θα μπορούσε αν ήταν μικρό. Δεν είναι εύκολο επίσης να ταυτιστεί κανείς ούτε με τον όρο "νούμερο", ούτε με τα βαφτίσια της εργασίας ως "απασχόλησης".
Γεγονός ωστόσο είναι ότι σύμφωνα με της πρόσφατες ανακοινώσεις του Ινστιτούτου Εργασίας (ΙΝΕ) της ΓΣΕΕ στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή:
- 367.000 πρόσωπα έχουν προσωρινή απασχόληση (συμβάσεις ορισμένου χρόνου).
- 261.000 εργάζονται με σχέση μερικής απασχόλησης.
- 400.000 περίπου εργάζονται ως ενοικιαζόμενοι ή με δελτία παροχής υπηρεσιών
- Το τελευταίο τρίμηνο έχουν γίνει 10.000 απολύσεις, χωρίς βέβαια να περιλαμβάνονται εκατοντάδες ακόμα απολύσεις που γίνονται καθημερινά αλλά δεν καταγράφονται σε καμία στατιστική των αριθμών.
Η εμπειρία μας λέει ότι η συντριπτική πλειοψηφία αυτών των αριθμών αφορά στους νέους, δηλαδή στο σήμερα και το αύριο της εργασίας στη χώρα μας

Πέμπτη 5 Φεβρουαρίου 2009

Η σχολική βιβλιοθήκη και οι εξωδιδακτικές εργασίες των εκπαιδευτικών

Σύμφωνα με εγκύκλιο του υφ. Παιδείας Ανδρέα Λυκουράντζου οι πολύτεκνοι εκπαιδευτικοί απαλλάσσονται από τις εξωδιδακτικές εργασίες, όπως η τήρηση βιβλίων του σχολείου, εκτέλεση διοικητικών εργασιών, εφημερίες, καθήκοντα υπευθύνου βιβλιοθήκης.
Προσπερνώντας το γεγονός ότι η η βιβλιοθήκη δυστυχώς συνεχίζει να θεωρείται εξωδιδακτική λειτουργία, μήπως να "απαλλαχθούν" όλοι όσοι έχουν ή δεν έχουν τέκνα και είναι εκπαιδευτικοί, και να εκτελούν "τις εργασίες" αυτές οι καθύλην αρμόδιοι "εξωδιδακτικοί" πτυχιούχοι βιβλιοθηκονόμοι; Ασκώντας εξάλλου μία εξωδιδακτική ασχολία δεν χρειάζεται να έχουν και γνώσεις παιδαγωγικής...

Τετάρτη 4 Φεβρουαρίου 2009

Οι δήμοι πιέζουν για οριστική λύση στο θέμα των παιδικών βιβλιοθηκών


Σε δελτίο τύπου της ΤΕΔΚ Νομού Κυκλάδων αναφέρεται ότι ο πρόεδρός της κ. Γιάννης Δεκαβάλλας με επιστολή του προς τους αρμόδιους υπουργούς Εσωτερικών, Οικονομίας και Οικονομικών, Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, καθώς και Πολιτισμού, ζητάει την εξεύρεση οριστικής και μόνιμης λύσης, η οποία θα εξασφαλίζει την ομαλή λειτουργία και τη βιωσιμότητα των παιδικών βιβλιοθηκών. Στο δελτίο αναφέρεται ότι:

"Ένα χρονίζον, όπως αποδεικνύεται πρόβλημα, έρχεται και πάλι στην επικαιρότητα ζητώντας την επίλυσή του από εσάς, αφού κατά την συνάντηση του Σωματείου Εργαζομένων του Οργανισμού Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών με την Πρόεδρο του Οργανισμού κ. Αλεξία Έβερτ - Αλβέρτη ακούστηκε για πρώτη φορά να γίνεται λόγος για κλείσιμο βιβλιοθηκών και απολύσεις εργαζομένων λόγω έλλειψης κονδυλίων.
Στον νησιωτικό μας Νομό, ο θεσμός των παιδικών και εφηβικών βιβλιοθηκών υλοποιείται με ιδιαίτερη επιτυχία στους Δήμους Ερμούπολης και Νάξου, οι οποίοι στηρίζουν την λειτουργία τους παραχωρώντας, αφ΄ ενός δημοτικούς χώρους για την στέγασή τους και αφ’ ετέρου την παροχή υπηρεσιών και μέσων, στο πλαίσιο των θεσμικών και οικονομικών τους δυνατοτήτων.
Η στήριξη αυτή έρχεται σαν αναγνώριση του ρόλου τον οποίο έχουν διαδραματίσει μέχρι σήμερα στην διαμόρφωση υπευθύνων πολιτών με κρίση και κοινωνική συνείδηση, καθώς και της κοινωνικής αποδοχής της οποίας έχουν τύχει από τις τοπικές κοινωνίες."
Επαναλαμβάνουμε το σχόλιο: είδηση είναι το αυτονόητο...

Τρίτη 3 Φεβρουαρίου 2009

Βιβλιοθηκονόμοι στα σχολεία;

Η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή της Ελλάδας (Ο.Κ.Ε.) σύμφωνα με το esos.gr κατέθεσε προτάσεις στο Υπουργείο Παιδείας σχετικά με την εκπαίδευση και τις απαραίτητες αλλαγές που πρέπει να γίνουν.
Η Ο.Κ.Ε λοιπόν προτείνει εκτός των άλλων, για κάθε τύπο σχολείου, να υπάρχει:
"Βιβλιοθήκη με εξειδικευμένο βιβλιοθηκονόμο. Στόχος της προσπάθειας αυτή θα είναι να υπάρξει μέσα στην επόμενη πενταετία σε όλα τα κτιριακά συγκροτήματα, στα οποία λειτουργούν δευτεροβάθμια σχολεία, μία τουλάχιστον σχολική βιβλιοθήκη. Η βιβλιοθήκη αυτή πρέπει να διαθέτει, εκτός από βασικά παιδαγωγικά, λογοτεχνικά, ιστορικά και λοιπά επιστημονικά βιβλία, και μονάδα φωτοτυπικής αναπαραγωγής, ηλεκτρονικό υπολογιστή, καθώς και σύστημα δανεισμού βιβλίων. Για τη λειτουργία των βιβλιοθηκών αυτών είναι αναγκαίος ο διορισμός βιβλιοθηκονόμων στα σχολεία ώστε να καθίσταται δυνατή η ουσιαστική λειτουργία και χρήση τους από τους μαθητές."
Το αυτονόητο από όπου και αν προέρχεται... τείνει να μας εκπλήσσει, όσο δεν μας εκπλήσσει το ότι προβάλλεται και ως είδηση το ότι ζητείται, αλλά δεν συζητείται....

Δευτέρα 2 Φεβρουαρίου 2009

Κινδυνεύουν με κλείσιμο και οι παιδικές βιβλιοθήκες

Στο μπλογκ του Α. Γραμματικού ανακαλύψαμε ανακοίνωση του Πανελλήνιου Σωματείου Εργαζομένων του Οργανισμού Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών, το οποίο αναφέρεται, εκτός των άλλων, και στο πιθανό κλείσιμο των παιδικών βιβλιοθηκών σε όλη την Ελλάδα λόγω μη χρηματοδότησης.
Το θέμα επανέρχεται δύο χρόνια μετά την συνέντευξη Τύπου που είχε δώσει το ΔΣ του Συλλόγου Φίλων των ΠΕΒ το Νοέμβριο του 2006, όπου είχε ανακοινωθεί ότι οι Παιδικές και Εφηβικές Βιβλιοθήκες απειλούνταν με άμεσο κλείσιμο λόγω των ανυπέρβλητων οικονομικών προβλημάτων του Οργανισμού τους. Ο Σύνδεσμος Εκδοτών Βιβλίου είχε τότε κρούσει και αυτός τον κώδωνα του κινδύνου, ενώ είχε "υιοθετήσει" μία από αυτές τις βιβλιοθήκες δίνοντας 3.000 ευρώ και προσφέροντας ετήσια ενίσχυση με νέες εκδόσεις των μελών του.
Παραθέτουμε την ανακοίνωση των εργαζομένων:
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΠΑΙΔΙΚΩΝ & ΕΦΗΒΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ
Πεσμαζόγλου 8, 105 59 Αθήνα,
Τηλ. 210 3230196 Fax 210 3246010
κιν.6944340277
Α.Π. 12
Αθήνα, 26-01-2009
ΠροςΠίνακας Αποδεκτών
Θέμα: «ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ»
Αξιότιμοι Κυρίες και Κύριοι,
Σας ενημερώνουμε ότι εδώ και πέντε χρόνια οι υπάλληλοι του Οργανισμού Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών βρισκόμαστε σε δύσκολη θέση, καθώς αντιμετωπίζουμε σοβαρότατα οικονομικά προβλήματα εξαιτίας της καθυστέρησης της μισθοδοσίας μας (σήμερα απλήρωτοι από το Νοέμβριο 2008).
Συνεχίζουμε παρόλα αυτά να πηγαίνουμε στην εργασία μας, πιστεύοντας στον επιτυχημένο θεσμό και το έργο των Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών, αλλά και γιατί αισθανόμαστε υπεύθυνοι απέναντι στα παιδιά που επισκέπτονται τις βιβλιοθήκες και έμαθαν να αγαπούν το βιβλίο μέσα από αυτές.
Στις 12 Ιανουαρίου 2009 σε συνάντηση του Σωματείου μας με την Πρόεδρο του Δ.Σ. του Οργανισμού Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών κα Αλεξία Έβερτ-Αλβέρτη ακούσαμε δυστυχώς για πρώτη φορά να γίνεται λόγος για κλείσιμο βιβλιοθηκών και απολύσεις υπαλλήλων λόγω έλλειψης χρηματικών κονδυλίων.Αναγκαζόμαστε να διαμαρτυρηθούμε για μια ακόμη φορά για το αυτονόητο, ότι ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ σε καμία περίπτωση να κλείσουν βιβλιοθήκες, οι οποίες αποτελούν εστίες γνώσης και πολιτισμού στους τόπους τους. Διαμαρτυρόμαστε και ζητάμε την άμεση παρέμβασή σας στα αρμόδια Υπουργεία Παιδείας, Οικονομικών, Εσωτερικών, Πολιτισμού, Εργασίας, ώστε να στηρίξετε το θεσμό των Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών, που διαμορφώνει υπεύθυνους πολίτες με κρίση και κοινωνική συνείδηση.
Κυρίες και κύριοι, δεν είναι δυνατόν να παραβλέπονται τα ευεργετικά αποτελέσματα και η κοινωνική αποδοχή ενός τέτοιου θεσμού.Παρακαλούμε, λοιπόν, να ενεργήσετε άμεσα, προκειμένου να βρεθεί οριστική και μόνιμη λύση, που θα εξασφαλίζει την ομαλή λειτουργία και τη βιωσιμότητα του Οργανισμού.
Εμείς ως εργαζόμενοι προσδοκούμε στη διασφάλιση και στη στήριξη του θεσμού αυτού, ώστε να πάψουν να ελλοχεύουν κίνδυνοι και να υπονομεύεται η εργασιακή μας σχέση κάθε φορά που βρισκόμαστε μπροστά σε νέες ηγεσίες (αλλαγή Υπουργού Παιδείας – αλλαγή Δ।Σ. Οργανισμού).

Tο Δ.Σ.
Η Πρόεδρος Η Γραμματέας