Παρασκευή, 28 Νοεμβρίου 2008

Υπόμνημα Συμβασιούχων Έργου στη Βιβλιοθήκη του Α.Π.Θ.

Εδώ και μήνες οι εξελίξεις σχετικά με τις Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες τρέχουν, δυστυχώς αρνητικά για εμάς.
Οι 380 περίπου υπάλληλοι συμβασιούχοι που στελεχώνουν τις υπηρεσίες που δημιουργήθηκαν τα τελευταία χρόνια σε όλα τα ακαδημαϊκά ιδρύματα, αποκλείονται από τη χρηματοδότηση του Ε.Σ.Π.Α. ενώ δεν έχει βρεθεί καμία βιώσιμη λύση για τη συνέχιση της εργασίας τους, με αποτέλεσμα να απολύονται από 1.1.2009, αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά την απαξίωση της θέσης και του ρόλου τους, αφού βρίσκονται καθημερινά όμηροι σ' ένα
αβέβαιο εργασιακό μέλλον, παρόλο που καλύπτουν, ως εξειδικευμένο προσωπικό, πάγιες και διαρκείς ανάγκες.
Με την ημερομηνία απόλυσής μας να πλησιάζει, αποφασίσαμε οι 25 υπάλληλοι της Βιβλιοθήκης του Α.Π.Θ., αναλογιζόμενοι και τα γενικότερα προβλήματα στον ακαδημαϊκό χώρο, να διεκδικήσουμε από κοινού με το "Σωματείο Εργαζομένων με Σύμβαση Εξαρτημένης Εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου στο Α.Π.Θ." τη συνέχιση της εργασίας μας στη βιβλιοθήκη από
1.1.2009. Διεκδικούμε σταθερή και μόνιμη εργασία για όλους μας και ένα τέλος στην πολυδιάσπαση των εργασιακών σχέσεων μέσα στον χώρο του Πανεπιστημίου.
Η μορφή της διεκδίκησης των αιτημάτων μας με αποφάσεις της συνέλευσης του Σωματείου στις 27.11.2008, έχει ως εξής:

- 48ωρη απεργία στις 2 και 3 Δεκεμβρίου 2008
- Συμβολική κατάληψη του κτηρίου της Κεντρικής Βιβλιοθήκης την Τρίτη 2
Δεκεμβρίου
- Ενημέρωση του κόσμου, μέσα και έξω από το πανεπιστήμιο, για το
πρόβλημα που θα δημιουργηθεί από την επικείμενη απόλυση των
εργαζομένων.
- Οργάνωση ανοικτής συνέντευξης τύπου στα τέλη της επόμενης εβδομάδας.

Στον κοινό αγώνα των εργαζομένων για τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων μας, ζητάμε τη στήριξη όλων των εργαζομένων, μονίμων, Ι.Δ.Α.Χ. εργολαβικών και μελών ΔΕΠ και τη συμμετοχή στις κινητοποιήσεις μας, με στόχο την εύρυθμη και υγιή λειτουργία του Πανεπιστημίου.

Πέμπτη, 27 Νοεμβρίου 2008

Δυναμικές αντιδράσεις και στο ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης

Χορεύουν τα ιδρύματα χορούς πολεμικούς:


Καθημερινές δίωρες στάσεις εργασίας των συμβασιούχων έργου της Βιβλιοθήκης του ΑΤΕΙ-Θ από την Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2008

Με τη λήξη του χρόνου και εν όψει της λήξης της χρηματοδότησης των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών και της μη συνέχισης της στήριξης των έργων από κρατικά κονδύλια, οι εργαζόμενοι συμβασιούχοι έργου της βιβλιοθήκης του ΑΤΕΙΘ, όλων των ειδικοτήτων, απολυόμαστε.


Διεκδικούμε λοιπόν:
- Να διασφαλιστεί η συνέχιση της εργασίας όλων των συμβασιούχων εργαζομένων στα έργα βιβλιοθηκών.
- Μόνιμη και σταθερή εργασία για όλους τους συμβασιούχους εργαζόμενους στα έργα βιβλιοθηκών χωρίς όρους και προϋποθέσεις.
- Περαιτέρω ανάπτυξη, ενίσχυση και συνέχεια των λειτουργιών των βιβλιοθηκών, αλλά και εμπλουτισμό με νέες καινοτόμες δράσεις, μέσα από την ένταξή τους στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ 2009-2013.
- Ένταξη των έργων των βιβλιοθηκών στους τακτικούς προϋπολογισμούς των Ιδρυμάτων.


Καλούμε σε συμπαράσταση τα μέλη της κοινότητας του ιδρύματος και προβαίνουμε καθημερινά από την Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2008 σε 2-ωρες στάσεις εργασίας με ώρα έναρξης την 11:00 π.μ.

Τετάρτη, 26 Νοεμβρίου 2008

Το ΥΠΕΠΘ και οι αποσπάσεις εκπαιδευτικών


Παράλληλα με τα παιχνίδια του ΟΑΕΔ υπάρχουν και τα παιχνίδια των αποσπάσεων. Καθότι οι δημόσιες βιβλιοθήκες πλημμύρισαν βιβλιοθηκονόμους και τα Γενικά Αρχεία του Κράτους αρχειονόμους....

Απλούστατο

Μέτωπο συμβασιούχων στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ

Αρχίζει να διαμορφώνεται πλέον ένα μέτωπο όλων των συμβασιούχων στα διάφορα προγράμματα των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ με την ηθική συμπαράσταση του μόνιμου προσωπικού και σε πολλές περιπτώσεις και των διοικήσεων των ιδρυμάτων.
Οι συμβασιούχοι του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου την Πέμπτη 20 Νοεμβρίου προχώρησαν σε 24ωρη απεργία, συγκέντρωση την Παρασκευή 21 Νοεμβρίου στην Τρίπολη, ενώ σήμερα συναντώνται με τον υφυπουργό Παιδείας κο Λυκουρέντζο.
Σε απεργιακές κινητοποιήσεις και συνεντεύξεις τύπου προχωρούν και οι συμβασιούχοι των ιδρυμάτων της Θεσσαλονίκης το ερχόμενο διάστημα.
Ο Σύλλογος Συμβασιούχων ορισμένου και αορίστου χρόνου του Παντείου Πανεπιστημίου με ανακοίνωσή του μας ενημερώνει:
Η Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Συμβασιούχων του Παντείου, στη συνεδρίαση της Τρίτης 25 Νοεμβρίου 2008, αποφάσισε την κήρυξη 24ωρης απεργίας την Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2008 και 48ωρης απεργίας την Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2008 και την Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2008, γιατί δεκάδες εργαζόμενοι, οι οποίοι απασχολούνται μέχρι και πέντε χρόνια και καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες σε καίριες υπηρεσίες του Πανεπιστημίου, σήμερα ουσιαστικά είναι απολυμένοι.

ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ:
Μόνιμο, σταθερό και με πλήρη δικαιώματα καθεστώς εργασίας.
Άμεση μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων του Πανεπιστημίου μας χωρίς όρους και προϋποθέσεις .

ΚΑΛΟΥΜΕ:
Το Σύλλογο Μονίμων Υπαλλήλων, το Σύλλογο μελών ΔΕΠ, καθώς και όλα τα άλλα μέλη της Πανεπιστημιακής κοινότητας να δείξουν ευαισθησία στο πρόβλημά μας και να συμμετάσχουν στις απεργιακές μας κινητοποιήσεις.
Ο Δεκέμβριος θέλουμε να γίνει ο πιο ζεστός μήνας του χρόνου...

Τρίτη, 25 Νοεμβρίου 2008

Τα παιχνίδια του ΟΑΕΔ, οι άνεργοι, οι συμβασιούχοι και η κρατική απαξίωση των πτυχίων.

Αν η κυβέρνηση
9 μήνες τώρα αδυνατεί να βρει λύση στο θέμα της χρηματοδότησης των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών και της λήξης των συμβάσεων των εργαζόμενων σε αυτές,

υποσχέθηκε αυτούς του μήνες μετατροπή των συμβάσεών μας σε αορίστου χρόνου, ανακοίνωσε ότι οι δαπάνες για τις βιβλιοθήκες κρίθηκαν ως μη επιλέξιμες και ύστερα αναγκάστηκε να πει πως είναι επιλέξιμες, υποσχέθηκε 8μηνες συμβάσεις το 2009 και το Υπουργείο Οικονομικών φαίνεται να αρνείται αυτό το αίτημα του ΥΠΕΠΘ,

Βρήκε τον τρόπο να κλείσει στόματα, να αναβάλει εξεύρεση λύσεων και να μετατρέψει την ομηρία των ανέργων σε ομηρία συμβασιούχων:

Τέσσερα νέα προγράμματα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας (Stage) που αφορούν συνολικά 5.361 ανέργους ηλικίας από 22 έως 40 ετών προωθεί ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ). Θα τοποθετηθούν σε υπηρεσίες του υπουργείου Απασχόλησης, του υπουργείου Δικαιοσύνης, σε Δημόσιες Βιβλιοθήκες, στα Γενικά Αρχεία του Κράτους αλλά και σε άλλους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.

«Επωφελούμενοι» του προγράμματος θα είναι 569 άνεργοι ηλικίας από 22 έως 40 ετών, οι οποίοι θα τοποθετηθούν σε Δημόσιες Βιβλιοθήκες και Γενικά Αρχεία του Κράτους, εκ των οποίων:
- 389 θα είναι απόφοιτοι ΑΕΙ, ΤΕΙ ή ισότιμων τίτλων σπουδών ημεδαπής ή αλλοδαπής.
- 180 διπλωματούχοι ΙΕΚ, απόφοιτοι Λυκείου Γενικής Εκπαίδευσης, ΤΕΛ, ΕΠΛ, ΤΕΕ Β΄ Κύκλου ή ισοτίμων τίτλων σπουδών ημεδαπής η αλλοδαπής. Το συνολικό κόστος του προγράμματος ανέρχεται στο ποσό των 6.403.320 ευρώ.

Θα υποβάλουμε δύο ερωτήσεις μονάχα:

1) Με ποια λογική τοποθετούνται για εργασιακή εμπειρία σε βιβλιοθήκες και αρχεία άλλες ειδικότητες και άλλης βαθμίδας εκπαίδευσης απόφοιτοι πλην βιβλιοθηκονόμων και αρχειονόμων, κατά παράβαση του προσοντολογίου;
2) Τι νόημα έχει η απόκτηση εργασιακής εμπειρίας σε ανέργους, όταν οι θέσεις που προκηρύσσονται κάθε χρόνο για βιβλιοθηκονόμους είναι ελάχιστες και οι συμβασιούχοι των βιβλιοθηκών είναι εκατοντάδες;

Την απάντηση δυστυχώς την ξέρουμε: βολεύουμε δικά μας παιδιά, αναβάλλουμε τη λύση του προβλήματος στελέχωσης των βιβλιοθηκών, κρατούμε όμηρους τους εργαζόμενους με συμβάσεις, κλείνουμε το στόμα σε ένα κλάδο που έχει πια αρχίζει να φωνάζει και να πιέζει, βάζουμε τις άλλες ειδικότητες από την πίσω πόρτα στις βιβλιοθήκες.

John Edgar Hoover και Mao Tse-Tung: δύο βιβλιοθηκονόμοι... στην πολιτική

Τι κοινό μπορούν να έχουν δυο άνθρωποι εξαιρετικά αμφισβητημένοι για τις προσωπικές πολιτικές τακτικές τους και να αφορά ένα βιβλιοθηκονομικό blog;

Μήπως ότι και οι δύο εργάστηκαν κάποιο διάστημα της ζωής τους σε μία βιβλιοθήκη; Ευτυχώς για τις εν λόγω βιβλιοθήκες, δυστυχώς για τις κοινωνίες τους οι δύο αυτές προσωπικότητες δεν έμειναν εκεί…

Ο John Edgar Hoover γεννήθηκε στην Ουάσινγκτον το 1895. Ο πατέρας του ήταν τυπογράφος. Η συναισθηματική του κατάρρευση και ο ακόλουθος εγκλεισμός του σε άσυλο ανάγκασε τον νεαρό Edgar να δουλέψει ως κλητήρας (messenger boy) στη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου για να επιβιώνει και να καλύπτει τα έξοδα των σπουδών του στο George Washington University.

Μετά την αποφοίτησή του το 1917 διορίζεται στο Υπουργείο Δικαιοσύνης, και σε δύο χρόνια ο υπουργός δικαιοσύνης των ΗΠΑ Alexander M. Palmer κάνει τον φιλόδοξο και φανατισμένο αυτό νεαρό βοηθό του με αντικείμενο την παρακολούθηση «επαναστατικών και ακραίων ομάδων».

Ο Hoover επηρεασμένος από τη δουλειά του στη Βιβλιοθήκη αποφάσισε να δημιουργήσει ένα τεράστιο κατάλογο με καρτέλες που να αναφέρονται σε ανθρώπους με αριστερόφρονες απόψεις. Τα χρόνια που ακολούθησαν 450.000 ονόματα καταλογογραφήθηκαν, 60.000 από τα οποία περιείχαν λεπτομερή βιογραφικά στοιχεία, καθώς αυτούς θεώρησε ως τους πιο «επικίνδυνους».

Η συνέχεια λίγο-πολύ γνωστή: το «κυνήγι μαγισσών», το οποίο οργάνωσε και εκτέλεσε ο ίδιος τα επόμενα χρόνια αποψίλωσε την Αμερική από τα πιο δραστήρια και προοδευτικά μυαλά της εγκαθιδρύοντας ένα καθεστώς τρομοκρατίας που «κατέρρευσε» μαζί με τον εμπνευστή του, όταν αυτός πέθανε το 1972.

Ο Μεγάλος Τιμονιέρης γεννήθηκε το 1893 στην Επαρχία Χουνάν της Κίνας. Η οικονομική κατάσταση της οικογένειάς του επέτρεψε στον πατέρα του να τον στείλει στο σχολείο και αργότερα να συνεχίσει τις σπουδές του. Το 1919 με τον καθηγητή του στο Γυμνάσιο Yang Changji πηγαίνει στο Πεκίνο, όπου ο δεύτερος εργάστηκε στο Πανεπιστήμιο. Με την βοήθεια του καθηγητή του ο Μάο διορίζεται βοηθός βιβλιοθηκάριος, ενώ παράλληλα παρακολουθούσε μαθήματα ως επισκέπτης σπουδαστής. Εκεί άρχισε να διαβάζει μανιωδώς δυτικά βιβλία, πράγμα που έκανε μέχρι το θάνατό του (1976) – ενώ παράλληλα δεν αναγνώριζε το ίδιο δικαίωμα στους ομοεθνείς του. Μέσα από τα διαβάσματά του ήρθε σε επαφή με τις κομμουνιστικές θεωρίες και ιδέες.

Αν ο χώρος φάνηκε να διοχετεύει στο Μάο ερεθίσματα δεν τον επηρέασε στα επόμενα χρόνια για μια πλήρη και χωρίς παρωπίδες αντίληψη της διεθνούς διανόησης ως πολιτιστικού προϊόντος. Η θέση αυτή είχε την πιο ολοκληρωμένη έκφανσή της κατά τη διάρκεια της λεγόμενης Πολιτιστικής Επανάστασης.

Το 1966 με την παρότρυνσή του και τη «νομιμοποίηση» του Πολιτικού Γραφείου του ΚΚΚ ξεκινάει μία περίοδος βίας και τρομοκρατίας με τους ερυθροφρουρούς να επιτίθενται σε αξιωματούχους, στελέχη και καλλιτέχνες κατηγορώντας τους ως ρεβιζιονιστές. Οι παραδόσεις, τα έθιμα, ο κινεζικός πολιτισμός τίθενται υπό διωγμό. Βιβλία, έργα τέχνης και μνημεία καταστρέφονται.

Ειρωνεία ίσως, αλλά σύμβολο του παθιασμένου αυτού διωγμού γίνεται ένα βιβλίο: το «κόκκινο βιβλίο» με τα αποφθέγματα του Μάο…

ΥΓ.: Τα χρόνια περνούν. 2005 και στη Μιννεάπολη των ΗΠΑ ο σύλλογος φίλων της Δημόσιας Βιβλιοθήκης της πόλης ξεκινά μία καμπάνια ενημέρωσης και διαφήμισης εν όψει των εγκαινίων της. Κεντρικές φιγούρες ο Χούβερ και ο Μάο. Ως διάσημοι βιβλιοθηκάριοι…

Παρασκευή, 21 Νοεμβρίου 2008

Ο κύριος Έντισον και τα φώτα της γνώσης


Ο Thomas Alva Edison γεννήθηκε το 1847 στο Οχάιο των ΗΠΑ. Η εκπαίδευσή του ως παιδί δεν ήταν η επίσημη και συνηθισμένη, καθώς δάσκαλό του αποτέλεσε η μητέρα του, ενώ και ο ίδιος μέχρι το θάνατό του (1931) ήταν οπαδός της μελέτης και των βιβλίων, καθώς και της αυτό-εξέλιξης.

Ιδιαίτερη μορφή της επιστημονικής κοινότητας, εφευρέτης του φωνόγραφου, της λυχνίας πυράκτωσης, της αλκαλικής μπαταρίας και δεκάδων άλλων μηχανημάτων που άνοιξαν την πόρτα του πολιτισμού μας στη σύγχρονη εποχή, μας ενδιαφέρει εδώ για μια ακόμη πρωτοπορία του: το εργαστήριο έρευνας και ανάπτυξης στο Menlo Park.
Το εν λόγω εργαστήριο, κορυφαίο έργο της επιστημονικής, ερευνητικής και επιχειρηματικής δράση του, αποτέλεσε πρότυπο στο μέλλον και εκτός από τον εξοπλισμό, τα εργαστήρια και το εξειδικευμένο προσωπικό του περιείχε και μία βιβλιοθήκη (το πρώτο κτίριο δεξιά στη φωτογραφία)!


Η βιβλιοθήκη περιελάμβανε εντυπωσιακό αριθμό τεχνικών και επιστημονικών βιβλίων και περιοδικών εξασφαλίζοντας στο εργαστήριο έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση για όσα γίνονταν πάνω στα πεδία έρευνας τους σε όλο τον κόσμο.

Ελάχιστες είναι οι επιχειρηματικές βιβλιοθήκες στην Ελλάδα 130 χρόνια μετά τη βιβλιοθήκη του Menlo Park.

Τετάρτη, 19 Νοεμβρίου 2008

Βιβλιοθηκονόμος: είδος εξωτικό και σπάνιο

Τα βιβλία; Η ζωή μου, η δουλειά μου. Είμαι βιβλιοθηκονόμος, είδος εξωτικό και σπάνιο. Είμαι και αναγνώστης τους. Αγοράζω, δεν δανείζομαι. Δεν δανείζω. Το καλύτερο δώρο που μπορείς να μου κάνεις, το καλύτερο δώρο που μπορώ να κάνω. Στιγμές μοναχικές, ταξίδια της ψυχής. Βιβλία που λάτρεψα, βιβλία που πάλεψα να διαβάσω και δεν τα κατάφερα. Βιβλία που με έστειλαν σε άλλα βιβλία, βιβλία-αδιέξοδοι δρόμοι. Άλλα που διάβασα γιατί έπρεπε, άλλα γιατί δεν έπρεπε και άλλα γιατί ήθελα να τα διαβάσω. Από τα χέρια μου περνούν βιβλία που δεν διαβάστηκαν ποτέ. Βιβλία με σημειώσεις των κατόχων τους και αφιερώσεις από μαμάδες, μπαμπάδες, παππούδες, φίλους και αγαπημένους. Βιβλία με αφιερώσεις από διάσημους. Προχθές καταγράφοντας μια δωρέα σε δημόσια βιβλιοθήκη, βρήκα ένα βιβλίο που κάποιος έστειλε στον Ηλία Βενέζη τη δεκαετία του ’60 με μία ευγενική αφιέρωση. Πόσο θα ήλπιζε για μια καλή κουβέντα για το πόνημά του… Μετά από δεκαετίες έφτασε στα χέρια μου και καταγράφετται. Φανταστείτε, τα φύλλα του είναι άκοπα! Κανείς δεν το διάβασε, κι ας μπήκε στη ζωή και το σπίτι τόσων ανθρώπων. Υπάρχουν κι άνθρωποι-άκοπα βιβλία, που δεν τους «διάβασε κανείς». Ναι, τα βιβλία είναι σαν τους ανθρώπους, ή μάλλον είναι άνθρωποι: φλύαρα, ολιγόλογα και σιωπηλά, φιλόδοξα, σεμνά και πρόστυχα, επαναστατικά και αντιδραστικά, λυρικά, ονειρικά και τεχνοκρατικά, μικρά και μεγάλα, με πλούσιες εικόνες ή μόνο λέξεις, με σκληρό ή μαλακό εξώφυλλο, με σκισμένες σελίδες. Βιβλία που πετάχτηκαν και κάηκαν, άλλα που φυλάχτηκαν. Βιβλία που ταξίδεψαν πολύ και άλλα που έμειναν στον τόπο που γεννήθηκαν. Βιβλία επισκεπτών και λογιστικά βιβλία. Βιβλία της μιας νύχτας και βιβλία μιας ζωής. Άνθρωποι που διαβάστηκαν άπαξ και αγαπήθηκαν, άλλοι που διαβάζονται και αγαπιούνται από πολλούς. Άνθρωποι-παραμύθια και άνθρωποι-ιστορίες τρόμου…….. Και όπως λέει ένας μαγικός παππούς της παγκόσμιας λογοτεχνίας, ο Αργεντινός συνάδελφός μου Χόρχε Λουίς Μπόρχες, κάθε βιβλίο που έχουμε στα χέρια μας είναι και κάθε βιβλίο που διαβάσαμε, θα διαβάσουμε και δεν θα διαβάσουμε ποτέ. Το κάθε βιβλίο είναι μέρος ενός παγκόσμιου και άχρονου βιβλίου που λέει όσα γράφτηκαν, όσα θα γραφτούν και όσα δεν θα γραφτούν ποτέ. Όπως κάθε άνθρωπος, είναι όλοι οι άνθρωποι μαζί.




Παρασκευή, 14 Νοεμβρίου 2008

Όταν υπάρχει φαντασία και δημιουργικότητα....

Αλλού δημιουργούν βιβλιοθήκες αριστουργήματα και εμείς παλεύουμε για το αυτονόητο...



Πέμπτη, 13 Νοεμβρίου 2008

Τρισάγια στον τάφο των σχολικών βιβλιοθηκών;


Βουλευτές, τύπος, εκδότες, μαθητές ομοβροντούν το τελευταίο διάστημα για τις πολύπαθες σχολικές βιβλιοθήκες. Αφορμή για το σημερινό κείμενο η χθεσινή έκτακτη συνέντευξη τύπου στο κτίριο Κωστή Παλαμά του ΕΚΠΑ. Στη συνέντευξη παρευρέθηκαν και μίλησαν ο Γεράσιμος Αρσένης, ο Πέτρος Τατούλης και η Άννα Φιλίνη, ενώ ο εκδότης Γιώργος Δαρδανός κάλεσε φορείς και σωματεία από τους χώρους του βιβλίου και της εκπαίδευσης να συνδράμουν στην πίεση για εξεύρεση λύσης. Οι θέσεις των δύο τελευταίων, εξαιρετικά ενδιαφέρουσες, εδώ:

- Άννα Φιλίνη
- Πέτρος Τατούλης

Η ιστορία για τους παροικούντες την Ιερουσαλήμ είναι παλιά. Την εμπνευσμένη απόφαση και υλοποίηση του αρχικού προγράμματος από το Γεράσιμο Αρσένη, τη λειτουργία του από βιβλιοθηκονόμους στην πιλοτική του φάση (την απόλυσή τους και την είσοδο καθηγητών στις θέση τους ως υπευθύνων βιβλιοθήκης) ακολούθησαν πολλά τα τελευταία χρόνια. Οι μετέπειτα υπουργοί Παιδείας όχι μόνο δεν επέκτειναν το πρόγραμμα σε όλα τα σχολεία (Πέτρος Ευθυμίου/ ΠΑΣΟΚ), δεν «επικαιροποίησαν» τις συλλογές (Ευριπίδης Στυλιανίδης/ ΝΔ), αλλά δεν απασχολήθηκαν σοβαρά ποτέ και για τη στελέχωση τους με ειδικευμένο προσωπικό (κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ).

Φέτος οι θέσεις που ακούγονται είναι έντονες και θέτουν πιεστικά προ των ευθυνών τους το κράτος, τους φορείς και τα σχετικά σωματεία. Οι σχολικές βιβλιοθήκες αποτελούν δυστυχώς τραγικό παράδειγμα απαξίωσης του ρόλου και της σημασίας του βιβλίου στην ανάπτυξη της κοινωνίας μας. Οι πρακτικές απαξίωσης αγγίζουν επικίνδυνα και τις ακαδημαϊκές, τις ιατρικές, τις δημοτικές και τις παιδικές βιβλιοθήκες.

Το χάλκινο μετάλλιο ανεργίας των βιβλιοθηκονόμων , συνέπεια των πρακτικών αυτών , πρέπει επιτέλους να πάψει να «κοσμεί» το στήθος μας και να γίνει μπούμερανγκ στα χέρια όλων μας: επιστημονικών σωματείων, συμβασιούχων και μονίμων εργαζομένων, τμημάτων ανώτερης και ανώτατης εκπαίδευσης, διευθυντών βιβλιοθηκών κ.α..

Για περισσότερα στοιχεία ενδεικτικά, να αναφέρουμε:
τις ερωτήσεις των βουλευτών:
Άρθρα στον τύπο:

Τρίτη, 11 Νοεμβρίου 2008

Με τον τρόπο της Ισπανίας

Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία του Instituto Nacional de Estadistica της Ισπανίας για το 2006, τα οποία αναφέρονται σε 6.523 βιβλιοθήκες, ενδεικτικά παραθέτονται τα εξής:

- Ο αριθμός των επισκέψεων είναι περίπου 194,7 εκατομμύρια
- Οι εγγεγραμμένοι χρήστες είναι 14,8 εκατομμύρια
- Το 2006 οι χρήστες δανείστηκαν 68,2 εκατομμύρια τεκμήρια
- Οι συλλογές υλικού αγγίζουν τα 219 εκατομμύρια τεκμήρια, αυξημένες κατά 9% από το 2004
- Το 85,5% των ισπανικών βιβλιοθηκών έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο, ενώ ιστοσελίδα διαθέτει το 21,4%. Το 2006 οι ιστοσελίδες αυτές δέχτηκαν 278,7 εκατομμύρια επισκέψεις.
- Στην Ισπανία υπάρχουν μία εθνική, 4.115 δημόσιες, 1.749 ειδικές, 317 που απευθύνονται σε ειδικό κοινό, 334 ακαδημαϊκές και 7 κεντρικές κοινοτικές βιβλιοθήκες
- Η χρηματοδότηση αυτών των βιβλιοθηκών είναι κυρίως από τη δημόσια διοίκηση. Μόλις το 14,7% αφορά στη χρηματοδότηση από ιδιωτικά κεφάλαια.
- Οι περισσότερες βιβλιοθήκες ανήκουν στον δημόσιο τομέα (81,2%), με τις τοπικές αρχές να υποστηρίζουν τις περισσότερες από αυτές (4002 βιβλιοθήκες)
- Το προσωπικό των βιβλιοθηκών της Ισπανίας αγγίζει τον αριθμό των 23.489. 6.949 είναι ειδικευμένοι βιβλιοθηκονόμοι (29,6%), 9.113 βοηθοί βιβλιοθήκης (38,8%) και 7.427 είναι άλλο ειδικευμένο προσωπικό (31,6%). Επιπλέον υπάρχουν 3.836 άνθρωποι που εργάζονται εθελοντικά σε αυτές.

Δευτέρα, 10 Νοεμβρίου 2008

Με τον τρόπο της Σουηδίας

Οι βιβλιοθήκες στη Σουηδία, τόσο οι δημόσιες, όσο και οι ακαδημαϊκές αντιμετωπίζουν τις οικονομικές κακουχίες του δημόσιου τομέα, κοινό πρόβλημα στις περισσότερες χώρες. Ένα δεύτερο επίσης διεθνές φαινόμενο είναι η αύξηση του αριθμού των πολιτών που μέσω της «δια βίου μάθησης» χρησιμοποιούν για τις σπουδές τους τις βιβλιοθηκονομικές υπηρεσίες.

Ο αριθμός των ιδρυμάτων ανώτερης εκπαίδευσης στη Σουηδία είναι 11 πανεπιστήμια, 4 ειδικά ινστιτούτα πανεπιστημιακού επιπέδου και 18 κολέγια και άλλα ακαδημαϊκά ιδρύματα. Συνολικά η Σουηδία έχει 33 ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες, οι οποίες παραδοσιακά είναι ανοιχτές τόσο στα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας, όσο και στο υπόλοιπο κοινό. Η χρήση τους από το υπόλοιπο κοινό κυμαίνεται στο 20-30%.

Ο δημογραφικός και ο οικονομικός παράγοντας επηρεάζουν την κατάσταση των δημόσιων βιβλιοθηκών, οδηγώντας τις στο συγκεντρωτισμό και στα συλλογικά σχήματα. Επίσης πολλές βιβλιοθήκες σταματούν πλέον να απευθύνονται στο εξειδικευμένο τους κοινό και καλύπτουν και τις ανάγκες άλλων κατηγοριών. Το 20%-30% της χρήσης των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών γίνεται από μη μέλη της πανεπιστημιακής και ερευνητικής κοινότητας.

Η μείωση του πληθυσμού σε διάφορες κοινότητες και η συνακόλουθη μείωση των δημόσιων εσόδων από τα δημοτικά τέλη έχει επηρεάσει και την εξέλιξη των δημόσιων βιβλιοθηκών της Σουηδίας. Ο αριθμός των προσκτήσεων υλικού μειώθηκε και πολλά παραρτήματα βιβλιοθηκών έκλεισαν. Ο αριθμός των παραρτημάτων που έκλεισαν μόνο το 1998-1999 ήταν 376. Σε ποσοστό 85% η αιτία ήταν η εξοικονόμηση χρημάτων. Την ίδια χρονιά σε σύνολο 289 δήμων υπήρχαν 1472 δημόσιες βιβλιοθήκες.
Η Σουηδία έχει έκταση 449.964 τ.χμ., πληθυσμό (εκτίμηση 2008) 9.201.650 και πυκνότητα 20 κατ./τ.χλμ.
Η Ελλάδα έχει έκταση 131.940 τ.χμ., πληθυσμό (εκτίμηση 2008) 11.214.992 και πυκνότητα 83,1 κάτ./τ.χλμ.

Παρασκευή, 7 Νοεμβρίου 2008

Με τον τρόπο της Δανίας

Το εκπαιδευτικό σύστημα της Δανίας είναι μείγμα αυτών της ευρωπαϊκής και της βρετανικής παράδοσης Στα 13 ιδρύματα πανεπιστημιακού επιπέδου και σε πολλά άλλα γύρω από αυτά ευδοκιμούν ποικίλης οργάνωσης, μεγέθους και αντικειμένου βιβλιοθήκες. Πολλά χρόνια τώρα υπάρχει μια ισχυρή παράδοση επίσημης συνεργασίας μεταξύ τους, ειδικά στα αντικείμενα του διαδανεισμού και στην ελεύθερη πρόσβαση σε αυτές όλων των πολιτών της χώρας.

Οι Δανοί επαίρονται για το πιθανόν καλύτερα χρηματοδοτούμενο δημόσιο σύστημα βιβλιοθηκών του κόσμου. Όλοι οι δήμοι της χώρα βάσει νόμου είναι υποχρεωμένοι να συντηρούν υπηρεσίες βιβλιοθηκών με ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στο διαδίκτυο. Όλες οι δημόσιες βιβλιοθήκες έχουν συλλογές πολυμέσων, βιβλίων, περιοδικών και βίντεο. Υπάρχουν περίπου 270 δήμοι στη Δανία με περίπου 900 συντηρούμενες από αυτούς δημόσιες βιβλιοθήκες. Οι δήμοι οργανωμένοι σε 16 περιφέρειες έχουν και από μία κεντρική περιφερειακή βιβλιοθήκη. Μέρος της χρηματοδότησής της καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Η ισχυρή παράδοση συνεργασίας μεταξύ των δημόσιων και των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών έχει οδηγήσει στην πολιτική ανοιχτής πρόσβασης όλων των πολιτών σε όλες τις βιβλιοθήκες. Οι δανέζικες ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες χρηματοδοτούνται κατά κύριο λόγο από τα ιδρύματά τους και έχουν αναπτυχθεί ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια ως αποτέλεσμα και της αύξησης των φοιτητών στα πανεπιστήμια.

Ως αποτέλεσμα του νέου νόμου περί βιβλιοθηκών που εγκρίθηκε από τη Βουλή το 2000, η Εθνική Αρχή Βιβλιοθηκών επένδυσε ένα μεγάλο χρηματικό ποσό στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων ηγεσίας στον τομέα των βιβλιοθηκών. Περίπου 200 διευθυντές βιβλιοθηκών συμμετείχαν τις χρονιές 2001-2003 σε συνεχή εκπαίδευση προκειμένου σε επίπεδο διοίκησης να μπορούν να απαντήσουν στις αυξανόμενες προκλήσεις και απαιτήσεις των υπηρεσιών τους.
Η Δανία έχει έκταση 43.094 τ.χμ., πληθυσμό (απογραφή 2005) 5.411.405 και πυκνότητα 125 κατ./τ.χλμ.
Η Ελλάδα έχει έκταση 131.940 τ.χμ., πληθυσμό (εκτίμηση 2008) 11.214.992 και πυκνότητα 83,1 κάτ./τ.χλμ.

Πέμπτη, 6 Νοεμβρίου 2008

Συνάντηση Παπαρήγα με τους συμβασιούχους του ΑΠΘ


Αντιπροσωπεία των συμβασιούχων του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου και μελών της διοίκησης του Σωματείου τους συναντήθηκε χθες με την Γενική Γραμματέα του Κομουνιστικού Κόμματος Αλέκα Παπαρήγα και της επέδωσε υπόμνημα με το αίτημα της μονιμοποίησης όλων των συμβασιούχων, ώστε να υπάρχει μια ενιαία σχέση εργασίας στο Πανεπιστήμιο, μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους, με ουσιαστικές αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις.΄
(η συνέχεια του άρθρου στον "Ριζοσπάστη")

Τετάρτη, 5 Νοεμβρίου 2008

6 Νοεμβρίου 2008: Κλειστόν...

Τρίτη, 4 Νοεμβρίου 2008

Με τον τρόπο της Φινλανδίας

Η Φινλανδία, γνωστή για τις εξαίρετες βιβλιοθηκονομικές υπηρεσίες της, αποτέλεσμα των οποίων είναι η χρήση των υπηρεσιών αυτών από το 80% του πληθυσμού, με νόμο σχετικά με τη χρηματοδότηση της Παιδείας και του Πολιτισμού δίνει τη δυνατότητα στους Δήμους της χώρας να λάβουν κρατική επιδότηση για κατασκευή βιβλιοθηκών κόστους που θα υπερβαίνει τα 320.000 ευρώ και σε ποσοστό το ανώτερο 50%, ανάλογα με τις οικονομικές δυνατότητες του δήμου.

Το Υπουργείο Παιδείας κάθε 4 χρόνια ανακοινώνει το τετραετές επενδυτικό του πρόγραμμα για τις βιβλιοθήκες. Οι κοινότητες καταθέτουν το ετήσιο πρόγραμμα κατασκευών βιβλιοθηκών στις περιφερειακές κυβερνήσεις, οι οποίες με τη σειρά τους αφού τα διαβαθμίσουν σε μια σειρά προτεραιότητας τα προωθούν στο Υπουργείο Παιδείας, το οποίο συντάσσει το ετήσιο πρόγραμμα κατασκευής βιβλιοθηκών.

Ο απολογισμός για την πενταετία 1998-2002 σχετικά με τα χρήματα που δόθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας της Φινλανδίας για κατασκευή δημοτικών βιβλιοθηκών ήταν 6 εκατομμύρια ευρώ. Το 80% των βιβλιοθηκών της Φινλανδίας χτίστηκε τη δεκαετία του 1980. Η σφοδρή οικονομική κρίση της δεκαετίας του 1990, ως αποτέλεσμα της κατάρρευσης των βασικών εμπορικών εταίρων της χώρας, της ΕΣΣΔ δηλαδή, οδήγησε στην αλλαγή των τακτικών που εφαρμόστηκαν για την κατασκευή βιβλιοθηκών. Συνήθεια έγινε πια η αλλαγή χρήσης χώρων. Ενδεικτικά 11 τράπεζες μετατράπηκαν σε βιβλιοθήκες, δύο γραφεία επιχειρήσεων επίσης, χώροι εργοστασίων, σχολικά κτήρια, εστιατόρια ξενοδοχείων, ξενοδοχεία, εμπορικά κέντρα και... ανεμόμυλοι. 115 κατασκευαστικά πρότζεκτ αφορούσαν βιβλιοθήκες τη δεκαετία του ’90. Με τα ίδια χαρακτηριστικά συνεχίζεται η κατασκευή δημοτικών βιβλιοθηκών τη δεκαετία που διανύουμε.



Το σύστημα βιβλιοθηκών της Φινλανδίας, στο οποίο με κυρίαρχες τις δημοτικές βιβλιοθήκες συμμετέχουν επίσης οι ερευνητικές, ειδικές και αυτές των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων , είναι ανοιχτό σε όλους τους πολίτες και όλες οι βιβλιοθήκες ισότιμα παρέχουν τις υπηρεσίες τους δωρεάν σε κάθε ενδιαφερόμενο. Μέχρι το 2001 υπήρχαν 936 δημόσιες (σε σύνολο 436 δήμων) και 202 κινητές βιβλιοθήκες, ενώ η βιβλιογραφία αναφέρει τις δημόσιες βιβλιοθήκες ως την πλέον χρησιμοποιημένη πολιτιστική υπηρεσία της χώρας. Το 2000 τα λειτουργικά έξοδα των βιβλιοθηκών ήταν 208 εκατομμύρια ευρώ.
Οι ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες, οι ερευνητικές και αυτές των εκπαιδευτικών ινστιτούτων ή των επιχειρήσεων χρηματοδοτούνται από τους οργανισμούς τους οποίους υπηρετούν και δεν υπόκεινται σε εθνική νομοθεσία ή κανονισμό, παρόλα αυτά λογίζονται και λειτουργούν ως δημόσιες ερευνητικές βιβλιοθήκες. Οι ακαδημαϊκές παρά το γεγονός ότι δεν χρηματοδοτούνται άμεσα από τον κρατικό προϋπολογισμό, χρηματοδοτούνται από τα Πανεπιστήμια, τα οποία είναι δημόσια και αποφασίζουν ξεχωριστά τι επενδύουν στις βιβλιοθήκες τους. Οι σχολικές βιβλιοθήκες δεν είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένες στη Φινλανδία καθώς τα σχολεία είναι εξαιρετικά μικρά. Γι’ αυτό και έχει θεωρηθεί οικονομικότερο να αναπτυχθούν οι δημόσιες βιβλιοθήκες, που εκτός των άλλων υπηρετούν και το εκπαιδευτικό σύστημα.



Αυτό που κατά κανόνα εμφανίζεται στη βιβλιογραφία ως τάση στη Φινλανδία είναι η δημιουργία και υποστήριξη συνεργατικών σχημάτων μεταξύ βιβλιοθηκών, τα οποία καλούνται να περιορίζουν τα λειτουργικά έξοδα αλλά και να παρέχουν πλήρεις και απρόσκοπτες υπηρεσίες σε όλους τους χρήστες, οπότε τα χρήματα που εξασφαλίζονται δαπανώνται για την ανάπτυξη και την εξέλιξη των βιβλιοθηκών και τη δημιουργία καινούριων, όπου κρίνεται απαραίτητο.

Η Φινλανδία έχει έκταση 338.145 km² , πληθυσμό (εκτίμηση 2007) 5.300.648 και πυκνότητα 16 κάτ./km²
Η Ελλάδα έχει έκταση 131.940 km², πληθυσμό (εκτίμηση 2008) 11.214.992 και πυκνότητα 83,1 κάτ./km²

Δευτέρα, 3 Νοεμβρίου 2008

Συνέντευξη του Υπ. Παιδείας Ε. Στυλιανίδη μετά την 59η Σύνοδο των Πρυτάνεων

Διαβάστε στο παρακάτω link συνέντευξη του Υπ. Παιδείας κου Στυλιανίδη μετά το πέρας των εργασιών της 59ης Συνόδου Πρυτάνεων των Πανεπιστημίων.

http://www.diorismos.gr/Dpages/vima/viewarticle.php?vid=633

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το παρακάτω κομμάτι αλλά αξίζει να την διαβάσει κανείς ολόκληρη…

«…Επίσης τους διαβεβαίωσα ότι έχει επιλυθεί το ζήτημα που ετέθη κατά την προηγούμενη Σύνοδο, για τη χρηματοδότηση και τη συνέχιση της εύρυθμης λειτουργίας και της ανάπτυξης των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών.
Με έκτακτη παρέμβασή μας και προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, έχουν διασφαλιστεί τα απαιτούμενα κονδύλια. Ο προϋπολογισμός για την πρώτη τριετία ξεπερνάει τα 49 εκατομμύρια ευρώ και βεβαίως προβλέπεται το σημαντικότερο ποσό από αυτά να δαπανηθεί στον εμπλουτισμό των βιβλίων και των περιοδικών σε όλο το επόμενο διάστημα, γεγονός που θα διευκολύνει και την πανεπιστημιακή έρευνα, αλλά και τη διδασκαλία.
Παράλληλα, με παρέμβασή μας τακτοποιείται και το ζήτημα των 440 υπαλλήλων αυτών των βιβλιοθηκών, που ήταν αίτημα των ιδρυμάτων…»


Ενώ το ΥΠΕΠΘ άρχισε να δηλώνει παντού την επικείμενη λύση του ζητήματος, προβληματισμό προκαλεί και ο χρόνος που αυτή θα δοθεί (αν δοθεί): πληροφορίες αναφέρουν ότι η παραμονή των 380 συμβασιούχων στις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες θα απαιτήσει χρονικό κενό τουλάχιστον 3 μηνών μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες προκήρυξης των συμβάσεων και η επιλογή των οχταμηνίτων συμβασιούχων. Να είναι άραγε τυχαία αυτή η διακοπή των τριών (στην καλύτερη των περιπτώσεων...) μηνών; Επίσης με τη διαδικασία αυτή, αν και όποτε γίνει, δεν διασφαλίζεται βέβαια η συνέχιση της εργασίας του προσωπικού που με την τεχνογνωσία χρόνων δουλεύει αυτή τη στιγμή στις βιβλιοθήκες. Διασφαλίζεται μόνο μία οχτάμηνη παράταση του προβλήματος, για να βρεθούμε αντιμέτωποι με ακριβώς το ίδιο πρόβλημα τον Αύγουστο του "εκλογικού" 2009.